Monday, November 04, 2013

Request

"Siapa nak hantar request bole isi borang ni, next week masa minggu ELS kitorang hantar" Fawwaz terpinga pinga tatkala mendengar akak POD memberitahu seluruh kelasnya. Suara akak POD (Prefect on Duty, bertugas mengawal kelas sewaktu prep) yang sengau itu melenyapkan lamunan Fawwaz yg khusyuk memerhati sosok tubuh akak POD itu.

"Cis potong stim betul la.. baru nak usha akak ni sekali suara sengau daa" bentak hati kecil Fawwaz. Suara sengau akak POD itu memang tidak sepadan dengan tubuhnya yg ramping dan montok. Bak kata abg prefect dorm Fawwaz " Dia ni mcm jelmaan cikgu Mazlin lah!". 

Ucop yg teruja mendengar pengumuman akak POD itu terus pergi ke hadapan kelas mengambil kertas request. "Hmmm.. nak bagi kat abang angkat dia la tu" bisik Wak Parjo kepada Fawwaz. Fawwaz hanya mampu tersenyum sambil matanya tidak lepas dari memandang mata akak POD itu. " Mata kuyu akak ni, memang faveret aku. Bagi request kat dia best jugak" ujar Fawwaz dalam hatinya.

Setelah Ucop selesai mengisi borang request yg mana telah separuh diisinya, apa gila si ucop ni byk betul duit dia nak bg request, Fawwaz terus merampas borang itu dan terus menulis. " Ini kalau aku bagi request ni kat akak POD ni, sekali tulis dgn ayat aku amik mesti tangkap leleh la akak ni", fawaz tersenyum kekambingan. Fawwaz menghabiskan ayat requestnya dengan bait-bait puitis romantis. Fawwaz mengeluarkan wangnya dan terus membayar kepada akak POD tu.

Seminggu berlalu, maka bermulalah minggu ELS ni. Banyak aktiviti lagho yg telah dianjurkan oleh Kelab ELS ni di mana ia mendapat tentangan keras dari ustazah Nik Astria. Entah dari mana datangnya nama Nik Astria ni pun Fawwaz tiada ketahuan. Baginya cukuplah akak POD itu mendapat request darinya dan pergi lantaklah semua program ELS itu kerana ianya serba melalaikan.

Selesai prep malam Fawwaz, Ucop dan Wak Parjo bergegas ke kantin untuk membeli nasi goreng ibuk Misnahzamanhuri. Fawwaz berlari-lari anak mengejar Ucop dan Wak Parjo dan tiba-tiba Fawwaz terjatuh tersungkur lantas bergolek. Rupanya Fawwaz telah terlanggar sesosok tubuh yg besar lagi gelap. Oh, Fawwaz telah terlanggar abang Presiden PPI (Persatuan Pelajar Islam), abang Cikong. Abg Cikong sambil membetulkan serbannya," dah takde mata ke ha? berlari lari tak tgk depan!" marah abang cikong. "maaf abang, saya tak nampak abang, gelap kat sini.." jawab Fawwaz. Abang cikong terus beredar menahan amarahnya yang masih meluap.

Setelah kenyang menikmati nasi goreng ibuk Misnahzamanhuri, Fawwaz bergegas balik ke dormnya.Dia terkejut kerana mendapati abang Cikong telah berada di dalam biliknya. "Bahana apakah ini?" getus Fawwaz. 

"Hei Fawwaz! Aku tengok bukan main lagi ko bagi request kat Si Jasmin ni, apa ko ingat dia ni girlfriend ko ke?" tengking abang Cikong.
Fawwaz kehairanan bagaimana Abang Cikong boleh tahu akan hal request ni. "Errrmm takdelah bang.. saya cuma minat2 je kat akak tu.." jawab Fawwaz ketakutan.
"Aku tak tau mcm mane tapi si Jasmin dalam kelas tadi punyelah tersenyum baca request ko, aku bengang betul lah! Kau pergi bilik TV sekarang! " marah Abang Cikong.

Fawwaz terus bergegas ke bilik TV. 5 minit kemudian Abang Cikong datang dan terus menghampiri Fawwaz. Jantung Fawwaz berdegup laju "matilah aku kali ni, matilah aku".
Abang Cikong terus memegang bahu Fawwaz dan terus berkata " abang bukan ape Fawwaz, tadi abang berlakon je. Mcm mane ek nak buat ayat request power macam ko. Abang sebenarnya memang dah lama nak tackle si Jasmin tu".

Degupan jantung Fawwaz bagai hampir terhenti mendengar soalan abang Cikong. 

"Oh saya ingatkan abg nak pukul saya lah tadi. Cuak saya. Takpe bang, nanti saya bagi pinjam kaset N'Syncs, abang dengarlah sampai hafal ye. Saya amik ayat dari lirik lirik dorang je bang" jawab Fawwaz kelegaan. Janji tak tidur perut kesenakan sudahlah!


No comments:

Post a Comment