Monday, January 13, 2014

Sam'iyat

Ucop resah. Jam di dinding menunjukkan waktu 10:30 pagi. Bermakna ada setengah jam sahaja lagi sebelum peperiksaan Pendidikan Islam ini tamat. Ustazah Maimun kelihatan sedang duduk di meja guru sambil mengemaskini buku rancangan pembelajaran beliau. Fawwaz kelihatan sudah lama tertidur di mejanya.

"Dah siap ke budak gemuk ni?" Getus hati Ucop.

Tetapi dia cuba untuk tidak berfikir banyak. Masalah yang dihadapi Ucop sekarang lebih besar. Soalan nombor 4, Ucop langsung tidak tahu.

4.1 Berikan maksud Sam'iyat.
4.2 Bagaimana untuk beriman dengan perkara Sam'iyat
4.3 Berikan 4 contoh perkara Sam'iyat

15 markah

Ucop terkedu. Dia memang tiada petunjuk langsung. Nak bertanya Fawwaz, budak gemuk tu lena tidur. Dah tentu Ustazah Maimun yang memang tajam derianya akan perasan nanti. Ucop serba salah. Terbayang nanti keputusan peperiksaannya yang bakal teruk.

"Malu la aku dengan Fazlin...arghhhh!" Ucop bermonolog lagi.

Ucop lantas menekup mukanya ke meja. Dan terlena.

"Pelajar, 5 minit sebelum waktu tamat." 

Ucop terjaga dek suara lantang Ustazah Maimun. Bak deja vu di Kinabalu, Ucop berasakan dia telah mendapat petunjuk ketika dia terlena tadi. Tanpa berlengah, Ucop memacu jari-jemarinya menjawab soalan berkenaan Sam'iyat tadi.

"Masa telah tamat. Saya kutip kertas kamu sekarang." Tenang Ustazah Maimun bersuara.

Ucop menghabiskan ayat terakhirnya di kala Ustazah Maimun melewati meja. Desas-desus dan bisik-bisikan mula kedengaran di sekeliling kelas. Ucop tidak kisah. Dia lantas bangun ke rak buku di belakang dan mencari buku teks Pendidikan Islam. Dicarinya tajuk yang berkaitan.

"Yes! Memang perkara ghaib!!!!" Jerit Ucop tiba-tiba dan seluruh kelas menoleh ke arahnya.

2 comments: